PENCAK MACAN,
Tradhisi Temu Temanten Pesisiran
Kesenian tradhisional asli saka wewengkon
Gresik kang nganti saiki isih diuri – uri lan dilestarekake lan kabukten isih
bisa disekseni tampil ana madyane bebrayan antara liya Jaran Jenggo saka desa
Sumurber Panceng, Gulat Okol saka Menganti, Jaran Kepang saka Ujung Pangkah,
Pencak Macan saka kelurahan Lumpur kecamatan Gresik, Jaran Kencak saka
Balongpanggang. Ing kalodhangan iki PS ngajak para pandhemen ngenal satlereman
salah sijine kesenian tradhisional yakuwi Pencak Macan.
Kesenian
tradhisional Pencak Macan iki anane ing desa Lumpur, salah sijine desa
kang klebu kecamatan Gresik Kota. Nadyan kesenian iki saya suwe sansaya kegerus
dening kemajuan jaman uga kadhesek anane maneka kesenian mo-dern kayadene band,
elekton utawa dhangdhutan, tujune para warga mligine para mudha isih duwe
semangat lan ora eklas yen kesenian iki kesilep luwih jero maneh. Ora eklas
yen kesenian ini wekasane mung ninggal crita. Mula saka kuwi wis sawatara wektu
iki, mligine para mudha lan bocah – bocah padha aweh panyengkuyung banjur
digladhi manggung Pencak Macan.
Manut
seniman Ucok Supandhi kang jebolan IKJ Jakarta, kesenian tradhisional Pencak
Macan duwe sejarah dawa tumrape masyarakat Lumpur. Pencak Macan wis ana ing
Lumpur atusan taun kepungkur. Mulane dikayangapa wae, kesenian tradhisional
kuwi kudu dilestarekake.
Pencak
Macan mujudake kesenian tradhisional kang anggone manggung lumrahe ngiringi
arak – arakan rombongan temanten kakung nuju daleme temanten putri ing adicara
temu temanten. Ing adicara temantenan warga Lumpur, padatane sawise ijab
kabul wis kaleksanan kanthi gangsar tanpa ana alangan apa – apa, temanten
kakung sauntara banjur pamit bali dhisik menyang daleme dhewe. Adicara
sabanjure lagi diadani ing wektu awan nanging ing dina kang padha utawa nunggal
dina, kanthi ngiring temanten kakung nganggo arak – arakan diramekake kesenian
tradhisional Pencak Macan. Saliyane manggung mligi dadi pengiring ing
adicara temu temanten, Pencak Macan uga bisa manggung ing adicara liyane
kayadene festival budaya, Agustusan, pengetan mahargya hari jadi kabupaten, lan
melu mangayubagya minangka duta seni yen kerawuhan tamu agung utawa tamu
wisata.
PENCAK MACAN
Manut
katrangan saka Abd. Ghofur kang didhapuk mandhegani pakumpulan Pencak Macan
Seputra, ing desa Lumpur wektu iki ana sawatara klompok pakumpulan kesenian
Pencak Macan. Kang gawe bungah, ing wektu iki akeh para mudha kang ketarik dadi
anggota lan pemain Pencak Macan.
“Saiki
akeh para nom-noman sing dadi anggota Pencak Macan. Ana sing milih dadi penabuh
gamelan pengiring, lan ana sing dadi paraga pemain. Yen wektune gladhen uga
sregep-sregep. Semono uga yen lagi manggung ing tanggapan. Iki sing banget
nyenengake. Tegese para generasi mudha ngrumangsani yen duwe tanggung jawab
nglestarekake kesenian tradhisional mligine ing tlatah pesisiran iki,”
kandhane Ghofur marang PS.
Saklompok
kesenian tradhisional Pencak Macan duwe anggota 15 nganti wong 20, kang dumadi
kanggo paraga pemain lan penabuh gamelan pengiring. Tetabuhan gamelan pagelaran
kesenian tradhisional temu temanten tlatah pesisiran iki dumadi saka kenong,
gong, kendhang lan jidhor. Wiramane tetabuhan meh padha karo laras tabuhan kesenian
pencak silat. Semono uga nalika tampil ing kalangan utawa sandhuwure panggung,
olah gerak para paraga pemaine meh padha karo olah gerak ing pencak silat. Ana
tampilan kembangan lan ana tampilan tandhing utawa tarung. Saliyane digelar
kesenian Pencak Macan, ing adicara temu temanten padatane uga kairing kesenian
Hadrah mawa musik mligi terbangan kang ngiringi kumandhange tembang-tembang
sholawat memuji sarta ngagungake panjenengane Nabi Muhammad SAW. Padatane
rombongan seni Hadrah lumaku ngapit ing sisih kiwa tengene arak – arakan temanten
kakung kliling sakupenge desa nganti tekan papan sasana panggih ing daleme
temanten putri. Kanthi digelare kesenian loro kuwi, swasana temu manten diajab
narik kawigatene para warga lan penonton uga para tamu kang mligi rawuh nekani
hajatan.
KEBAK PRALAMBANG ADILUHUNG
Manut
Loemaksono salah sijine sesepuh warga, rerangken kesenian kang digelar ing
adicara temu temanten kuwi sejatine pralambang utawa sanepan mawa werdi
piwulang luhur adi luhung kang migunani, mligine kanggo temanten
sakloron lan uga sok sapa wae kang gelem metani werdi isine pralambang ngaurip.
Kesenian
Hadrah nganggo musik terbangan kairing tembang shalawat ngemu teges menehi
piwulang antebing keimanan kang kudu tansah diugemi dening temanten. Urip
jejodowan kang arep dilakoni kudu kabangun adedhasar agama lan iman. Saliyane
kuwi uga kudu tansah ndedonga supaya temanten sakloron sajroning urip bebrayan
sarta mbangun jejege bale wisma tansah kalis saka panggodhane setan.
Ing
pagelaran Pencak Macan sejatine ana “sosok paraga utama” telu yakuwi, paraga
minangka tokoh topeng macan, paraga tokoh topeng kethek lan paraga tokoh topeng
gendruwo.
Paraga
kapisan topeng macan, mujudake pralambange temanten kakung minangka kang
dadi imam utawa pemimpine bale wisma kang wis samesthine kudu nduweni tekad
semangat tanpa kendhat makantar-kantar suthik mundhur anggone golek rejeki
kang halal lan barokah kanggo sisihane lan anak turune. Saliyane kuwi
sipate macan uga digdaya yakuwi menehi pengayoman lan katentreman tumrap
kulawargane.
Kapindho
paraga topeng kethek, mengku pralambang temanten putri kang kudu duwe niyat
kanthi ati suci tansah setya tuhu marang prasetyaning janji marang guru lakine,
eklas ngrungkebi lan njaga katentreman kulawargane.
Paraga
katelu wujud topeng gendruwo, mujudake pralambange sakabehing pacoban lan
rubeda kang kudu diadhepi dening temanten kakung miwah putri nalikane
bebarengan mbangun balewisma ing madyaning bebrayan agung. Mulane ing
pagelaran Pencak Macan, paraga topeng macan dalah paraga topeng kethek kudu
ngadhepi krodaning gendruwo kang tansah gawe reribet, kebak kanepson ala.
Nanging pungkasaning paraga gendruwo kasil diasorake.
KETHOPANG LAN PONTHANG LIMA
Ing
arak-arakan kesenian tradhisional Pencak Macan, saliyane kairing Hadrah uga isih
ana rerangken arak-arakan liyane kang sinebut Kethopang lan sijine maneh
Ponthang Lima. Kethopang mujudake rerangken rupa kembang mayang,
woh – wohan kang ditancepi sada janur dawa banjur diblebed dluwang maneka
warna selang – seling abang, kuning, biru, ijo, ungu. Ing adicara arak-arakan
lumrahe ana pirang-pirang Kethopang. Saben Kethopang disangga pring plengkung
dawa. Nalika adicara prosesi arak-arakan temanten, kethopang kuwi uga melu
diarak pisan. Nalika ing satengahing dalan nuju sasana panggih temanten,
arak-arakan pring plengkung Kethopang banjur dadi rebutan utamane kanggo
bocah-bocah awit ing sada janure padatane uga dikanteni dhuwit kertas kang
pengajine werna-werna wiwit sewu rupiah, rong ewu rupiah nganti limang ewonan
rupiah. Dhuwit kuwi ditaleni bolah diseleh ing pucuking plengkung pring.
Dhuwit minangka udhik-udhikan kuwi dadi rebutane bocah, kang kasil antuk dhuwit
banjur tuku panganan didum sakancane. Dhuwit saka sada janur ing pucuk pring
Kethopang kuwi dipercaya ngandhut sawab berkah lan barokah.
Ponthang
lima, wujud rerenggan rupa prau kang digawe saka godhong gedhang rinengga
janur. Saben Ponthang banjur diiseni ketan warna siji. Ana Ponthang lima, mawa
isi ketan ireng, putih, kuning, abang, ijo. Ing tengah ponthang diwenehi
wangunan tumpeng cilik saka bletetan godhong gedhang, lan pucuke direnggani
sada janur.
“Rerangken
Ponthang Lima menika wonten adicara temu temanten sejatosipun ngandhut
filosofi katujokaken dumateng temanten kekalih. Wosipun, kaajap supados
anggenipun jejodowan tansah nglampahi ibadah sholat wajib gangsal wektu
manembah dumateng Gusti Allah Ingkang Maha Agung,” ujare salah sijine sesepuh
Pencak Macan.
MACAPAT SERAT SINDUJOYO
Rerangken
arak-arakan Pencak Macan kuwi luwih komplit maneh yen shohibul hajad uga
nganakake adicara tembang Macapatan. Tembang macapatan kang lumaku ing tlatah
pesisiran iki cengkoke gagrag Pesisiran. Mulane rada beda karo cengkok tembang
macapatan umume. Macapatan gagrag pesisiran kanthi maca tembang Serat Sindujoyo
[Babad Kroman-Lumpur] kang padatane ditindakake dening Mbah Nurhasim kang
yuswane saiki ngancik sangang puluhan taun. Mbah Nurhasyim mujudake wong
siji-sijine kang wektu saiki isih bisa nembang macapat. Emane nadyan putra
turune isih ana, nanging angel anggone nyinaoni macapatan. Kandhane Mbah
Nurhasyim, kitab Serat Sindujoyo kang sasuwene iki isih dianggo nembang
macapatan mung wujud kitab duplikat utawa fotocopy-ne wae, awit kitab kang asli
ajeg disimpen ana papan pesareyane Mbah Kyai Sindujoyo ing Makam Dalem Gresik.
Manut
para sesepuh ing desa Lumpur, wosing pralambang-pralambang kang ditindakake
ing prosesi tradhisi Pencak Macan pancen duwe kandhutan surasa jero banget
yakuwi ngemu panuntun lan piweling adiluhung tumuju sampurnane kulawarga kang
sakinah, mawaddah lan warohmah.
Gandheng
karo surasane filosofi urip kang jero lan adiluhung kuwi, mula ora jeneng aneh
yen klompok Pencak Macan uga melu digelar ngregengake kegiyatan liyane kayadene
mahargya tekane tamu ing adicara Gresik Tempo Doeloe, Festival Makanan, Jajanan
Khas, Hari Jadi Kutha lan Kabupaten, kunjungan tamu wisata antara liya saka
Badan Pelestarian Pusaka Indonesia, tamu wisata saka mancanegara. Kayadene
kang wis kelakon nalikane nampa kunjungan wisata budaya para mahasiswa saka
International Islamic University Malaysia. Tamu saka Malaysia kuwi racake uga
padha kesengsem karo atraksi Pencak Macan.
“Kesenian
tradhisional kaya Pencak Macan iki apik banget, tak kira kudu tansah
dilestarekake,” mangkono jarwane basa Melayu kang dingendikakake dening
Prof.DR Abd. Razak Saipan, MPd – dosen uga pimpinan rombongan mahasiswa
Malaysia nalika mirsani dhewe atraksi Pencak Macan. Tamu wisata saka Malaysia
kuwi, ndeleng atraksi Pencak Macan ing sangarepe Bale Kambang. Wangunan Bale
Kambang sejatine mujudake salah sijine situs kuna kang dipercaya minangka
wangunan kiriman saka Blambangan Banyuwangi taun 1428 Saka utawa 1506
Masehi, nalika jamane Kanjeng Sunan Giri lan Kyai Sindujoyo. Paraga Kyai
Sindujoyo minangka cikal bakal adege wewengkon desa Lumpur, Kroman lan
sakupenge. Situs Bale Kambang iki mawa tetenger kang nerangake yen dhek biyene
kumambang ing satengahing segara, tumuli dipinggirake para nelayan. Nitik
cakrike saka utawa pilare bale, cetha yen Bale Kambang mau asale saka
Blambangan
sumber :http://insancendekiajawa.blogspot.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar