UPACARA TINGKEBAN
Upacara tingkeban ana ing masyarakat Jawa Tengah lan
Ngayogyakarta nganti tumeka saiki isih kereb ditindakake. Upacara tingkeban iki
minangka upacara slametan pitung sasi kanggo calon ibu kang mbobot kaping
pisanan. Upacara tingkeban dianakake mesthi wae nduweni ancas kang kepengin
digayuh dening kulawarga, mligine ancas supaya bayi lair kanthi gampang, slamet
lan ora ana alangan apa-apa. Kajaba iku muga-muga
mbesuke bisa dadi anak kang bekti marang wong tuwane. Ing kene uga arep
diandharake tata cara upacara tingkeban kalebu nyamping kang dienggo calon ibu.
Upacara tingkeban kawiwitan mawa sungkeman. Ing acara sungkeman,
calon ibu lan calon bapak luwih dhisik sumungkem ing ngarsane Rama lan ibune.
Sungkeman iki nduweni teges muga–muga ing tembe jabang bayi kang dilairake bisa
dadi bocah kang bekti marang wong tuwane. Sabanjure upacara siraman, Ana ing upacara
siraman, calon ibu disiram dening wong pitu, kayata: bapak saha ibu saka calon
ibu, bapak saha ibu saka calon bapak, simbah, sedulur utawa tangga teparo kang
bisa dadi tuladha becik. Sawise siraman banjur sesuci
(wudhu). Banyu kang diwadhahi ing kendhi kanggo sesuci mau banjur dipecah
dening ibu saka calon ibu kanthi ngendika: “ ora mecah kendhi, nanging mecah
pamore jabang bayi.”
Ing upacara tingkeban, calon ibu ganti nyamping kaping pitu,
kang urut-urutane: nyamping sidaluhur,
sidamukti, truntum, wahyu tumurun, udan riris, parang kusuma lan nyamping semen
romo. Sabanjure ganti nyamping ana adicara nigas janur kuning. Calon
bapak nigas janur kuning kang diubetake ing bangkekane calon ibu. Sawise nigas
janur kuning, calon bapak banjur mlayu banter, iki nduweni ancas muga-muga
jabang bayi bisa lair kanthi lancar lan cepet. Banjur acara brojolan. Brojolan ing kene ana
werna loro yaiku brojola tigan (kanthi pangajab muga-muga bayi bisa kalairake
kanthi gampang ora ana sukerta kang ngalang-alangi). Brojolan kaping pindho
yaiku brojolan cengkir kang digambari Kamajaya lan Kamaratih utawa Arjuna lan
Subadra kang minangka pralambang laire jabang bayi. Mangkono mau urut-urutan
ing upacara tingkeban. Ananging, amarga desa mawa cara negara mawa tata, mula
ora mokal manawa saben dhaerah beda tata carane nindakake. Kabeh mau minangka
simbol kanggo nggayuh kabecikan.
sumber : http://ernayuliantisafitri.blogspot.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar