Adat Tatacara Panganten Jawi Ing Surakarta Saha Ngayogyakarta
Bab tata cara
panganten Jawi kados ingkang lumampah ing tlatah Surakarta utawi ing
Ngayogyakarta, asring minangka pathokan tumrap lumampahing tatacara
panganten adat Jawi ing pundi papan. Upacara panganten kanthi adat Jawi
punika engga sapriki taksih kathah katindaken. Inggih punika ing
kitha-kitha ageng, utawi ing papan-papan tebih ingkang kathah
dipunpanggeni tiyang Jawi. Para priyantun Jawi ingkang mukim ing nagari
manca, ugi kathah ingkang nindakaken tatacara palakrama kanthi adat Jawi
makaten wau. Malah wonten ingkang ngantos ndhatengaken juru paes saking
tanah Jawi, komplit kalihan juru cucuk lampah.
Nanging ingkang perlu kawuningan, sajatosipun nindakaken palakrama
kanthi tatacara Jawi punika gumantung dhumateng tiyang ingkang gadhah
hajad piyambak. Manawi ingkang kagungan hajad punika priyantun brewu
mlekethu, temtu wedharing tata cara penganten saged katindakaken kanthi
jangkep, sae, sarta ageng. Nanging kagem priyantun ingkang kagolong
kirang mampu, tumapaking tata cara penganten padatanipun inggih namung
kalampahan sacara prasaja sarta miturut kabetahan kemawon.
Wondene bab tatacara adat panganten Jawi ingkang badhe kaandharaken
punika, lelandhesan saking kepekan sarta seratanipun bapak Winarno
Wiromidjojo, priyantun winasis ingkang lebda ing bab kabudayan sarta
kagunan Jawi, ingkang lenggah ing kitha Surakarta. Ugi katambah saking
katranganipun ibu Ruminah Wiromidjojo ingkang pidalem ing Ngayogyakarta.
Ing sawatawis wekdal kapengker, bapak Winarno Wiromidjojo nate sesorah
babagan tatacara perkawinan Jawi ing Kantor Proyek Javanologi
Yogyakarta.
Lelampahan Saderengipun Palakrama
Bab-bab umum ingkang kedah kalampahan saderengipun nindakaken palakrama,
inggih punika sasampunipun wonten rembag antawisipun pehak calon
penganten kakung kalawan pehak calon penganten putri. Kekalihipun sampun
sami sarujuk badhe gesang bebrayan pinangka salaki rabi. Pramila lajeng
katetepaken benjing punapa wekdalipun (dinten “D” nipun) kangge
palakrama.
Kangge kabetahan punika lajeng kabentuk panitia ingkang nggadahi warni-warni jejibahan. Kadosta:
– Pinangka atur palapuran kangge urusan surat ijin nikah (dhumateng RT,
RW, dhukuh, lurah, camat), KUA (Kantor Urusan Agama), Gereja utawi
Kantor Catatan Sipil.
– Ngrembag bab nawala ulem (undhangan) prakawis gedhung, pengeras suara,
dokumentasi, jurupaes, among tamu, MC/panatacara, hiburan, pasegahan,
lsp.
– Ngrembag bab kabetahan adat, kadosta wilujengan, pasang tarub, damel sekarmayang, sesaji, lan sanesipun.
– Matah tetiyang ingkang pinangka tetuwangganipun adicara (padatanipun
pinisepuh, utawi Ketua RT/RW), sarta tetiyang ingkang kajibah atur
pambagya, atur panampi, lsp.
– Malah tetiyang ingkang badhe paring pambimbing dhateng calon
panganten, sarta tetiyang ingkang ngawat-awati rancanging dhaharan,
urusan tampi sumbangun, urusan pangintunan nawala ulem, pembantu umum,
lsp.
Upacara Jonggolan
Ngancik pitung dinten saking dinten “D” kawontenaken Upacara Jonggolan.
Ing mriku, saweneh petugas KUA rawuh ing daleminipun tiyang sepuh calon
penganten putri, saperlu nanjihaken dhumateng calon penganten putri lan
calon penganten kakung, punapa kekalihipun saestu badhe sagah nindakaken
palakrama kanthi tanpa pineksa. Pinangka seksi, wakil saking keluarga
calon penganten puti-kakung.
Ngancik tigang dinten tumuju dinten “D”, wiwit damel sesajen sarta
wilujengan. Padatan ing Kraton Surakarta, caos sesaji ing Sitihinggil
Kraton Surakarta kagem Nyai Setomi (mriyem), Kyai Surak (gong), sarta
Kyai Sala (ingkang cikalbakal kitha Solo). Ugi mundhut pasir ing sakidul
Bangsal Witana, pados ron waringin lumah-kureb ing sangandhap waringin
kurung Kyai Jayandaru lan Kyai Dewandaru ing Alun-alun Ler, sarta
mundhut toya tempuran lepen Bengawan Solo. Menggah ing Kraton
Ngayogyakarta, kanthi caos sesaji ing Pasarean Kutha Gedhe sarta
Imagiri.
Salajengipun nuli samekta sesaji kangge ing petanen sarta pendaringan.
Petanen inggih punika senthong (kamar) ingkang bakal kangge papan
pagulingan panganten, dene pedaringan inggih punika papan kangge nyimpen
uwos.
Pasang Tarub
Ngancik tigang dinten tumuju dinten “D”, wiwit kaayahan pasang tarub.
Lajeng sadinten saderengipun dinten “D”, ing kanan-kering tarub ngajeng
kori nuli kapajang rerenggan mawarnai tetuwuhan, dumados saking:
Setunggal tandhan pisang raja ingkang meh mateng (kalih uwit), tebu
Arjuna sapasang, cengkir gadhing tuwin cengkir legi sarakit, pantun
sagedheng kabage kalih, otek sagedheng kabage kalih, sarta mawarni
ron-ronan (kluwih apa-apa, alang-alang, kara, maja, girang, kemuning).
Tetuwuhan kasebat kapasang kukuh ing cagak, nyawiji kalihan gedebog
pisang raja. Tebu Arjuna kapasang jejeg, sangandhapipun kapasang cengkir
gadhing lan cengkir legi. Sadaya wau gumantung kalihan janggan tandhan
pisangipun. Dene ron kluwih pendhak tigang lembar kapasang ing gedebog
pisang, sangandhap cengkir gadhing lan cengkir legi. Sangandhap ron
kluwih kapasang rerangkenan pantun sarta otek sapalih gedheg ingkang
rinengga ngupengi gedebog pisang. Sangandhapipun kasusul rerangken ron
apa-apa, alang-alan, kara, maja, girang, kemuning (sadaya wau
katindakaken kanthi sae dening piyantun mirunggan ingkang saestu
kuwagang. Satemah ngasilaken rerenggan ingkang asri, maujud dados
rerangkenan ingkang ceples menggahing tradhisi tarub pengaten Jawi).
Sesajen kanggo tarub lan tetuwuhan dumadi: sekul lulut (pulen) 2 ambeg,
sekul wudhuk (gurih) 2 ambeg, sekul asahan (basahan) 2 ambeg, sekul
golong 22 glindhing, jajan pasar (dhawet, rujak, pecel ayam, jangan
menir, ulam ayam lembaran (saking jago pethak), jenang (abang putih,
baning, baro-baro), jangkong, inthil katul, pisang, pisang ayu, suruh
ayu, abon, jambe, gambir, mbako, injet.
Sesajen ingkang katanem, dumados saking empluk kaisenan tigan ayam 3,
gereh pethek, kacang ijem, kedhele, kemiri, gepal jendhul, gantal (suruh
ingkang kalinting lan lebetipun kaisi apu/injet sarta katangsulan).
Nanemipun ing sangandhap petanen, sangajeng kori tengah, sangajeng
pawon, sarta ing margi prasekawan. Nanging boten katanem inggih boten
punapa, cekap kaselehaken kemawon. Menggah ujubipun kapasrahaken kaum.
Damel Sekar mayang
Sekar mayang utawi kembang mayang ugi minangka kalengkapaning palakrama.
Kadamel dening saweneh piyantun sepuh ingkang estu lebda ing karya,
kabiyantu dening para kaneman. Kangge damel sekar mayang kabetahaken
ubarampe serta bebakal (bahan-bahan), kadosta: Kecohan (paidon) ageng
cacah kalih, gedebog lan sindur gula klapa panjang kalih kilan cacah 2,
janur kuning sekawan papah ingkang wetah, ron-ronan (girang, kemuning,
waringin) ingkang kathah kapendhet sami gagang sarta epangipun, who
nanas ingkang sampun mateng sajambulipun cacah 2, sujen deling ingkang
kandel panjang tigang kilan cacah 2, sekar (mlathi, kanthil, sarta sekar
sanesipun ingkang kapanggalih sae), dom bundhel lan dom bolah sacekap,
degan cacah 2 kaparas (keceripun katilar).
Dene ingkang kedah sampun kadamel utawi ingkang sampun sumadiya langkung
rumiyin, inggih punika rerangken janur ingkang kadamel wawangunan
maneka warni, kados keris-keris, manuk-manukan, uler-uleran, sarta
conthongan sacekapipun.
sumber : http://insancendekiajawa.blogspot.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar